wtorek, 17 kwietnia 2012

Skutki sprzedaży samochodu w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej

Problem:

Spółka cywilna kupiła w 2008 r. samochód ciężarowy i wprowadziła do środków trwałych (posiadał świadectwo homologacji). Od 1 stycznia 20010 r. spółka zawiesiła działalność, w grudniu 2012 r. spółka planuje zlikwidować działalność. Po korekcie od zakupu ww. samochodu został odliczony cały VAT. Wartość netto samochodu to 77.460 zł, wartość VAT to 17.041 zł. Czy w grudniu jeden z właścicieli spółki może wykupić ten samochód? Obecnie wspólnicy zgłoszeni są do rozliczeń podatku dochodowego w formie ryczałtu, VAT rozliczamy kwartalnie. Spółka wystawi fakturę VAT dla jednego z właściciela. Czy mimo zawieszenia spółka miała obowiązek złożenia korekt VAT na koniec każdego roku? Jak powinna postąpić w przypadku nie sprzedania tego środka trwałego? Czy wyłącza się z 5-letniego okresu korekty odliczonego VAT okres zawieszenia?

Odpowiedź:

Spółka może dokonać sprzedaży w grudniu samochodu jednemu ze wspólników, tj. w trakcie zawieszenia działalności. Ponieważ od nabycia samochodu spółka odliczyła VAT w całości, jego sprzedaż podlegała będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. 23% VAT oraz skutkować będzie obowiązkiem rozliczenia tej transakcji w deklaracji VAT.

Nie sprzedanie samochodu na dzień rozwiązania spółki skutkować będzie obowiązkiem ujęcia go w remanencie likwidacyjnym i rozliczeniem na jego podstawie należnego VAT z fiskusem, na dzień rozwiązania spółki.

Okresu zawieszenia działalności nie wyłącza się z 5-letniego okresu korekty odliczonego uprzednio VAT. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, przez czynnych podatników VAT zwalnia z obowiązku składania deklaracji VAT, za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

Nie dotyczy ono jednak następujących sytuacji:
  • podatników dokonujących WNT,
  • podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem,
  • okresów rozliczeniowych, których zawieszenie to nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,
  • okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, że zawieszenie działalności zwalnia zasadniczo z obowiązku składania deklaracji VAT, ale jej nie zabrania, natomiast w niektórych sytuacjach ich składanie jest konieczne. Przepisy nie wyłączają okresu zawieszenia działalności z 5-letniego okresu korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że w trakcie trwania zawieszenia działalności, spółka miała obowiązek dokonywanie korekt rocznych odliczonego uprzednio VAT.

Przedstawione stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z 13 października 2010 r. nr IBPP1/443-658/10/ES, w której stwierdził:
(...)Samo, więc zaprzestanie używania towarów w związku z zawieszeniem działalności przedmiotowej sprawie nie wywołuje skutków w postaci konieczności dokonania korekty odliczonego podatku. Z kolei likwidacja działalności gospodarczej, jeśli nastąpiłaby w okresie korekty mogłaby w pewnych okolicznościach spowodować konieczność skorygowania odliczonego podatku VAT.

Z przedstawionej w pytaniu sytuacji wynika jednak, że od nabycia samochodu ciężarowego odliczony został VAT w pełnej wysokości, co wskazuje na to, że został on nabyty wyłącznie na cele działalności opodatkowanej, zatem sam fakt zawieszenia działalności nie miał wpływu na prawo do tego odliczenia i obowiązek składania deklaracji z korektą roczną odliczonego VAT.

W okresie zawieszenia działalności spółka może podejmować pewne przewidziane prawem czynności, do których należy m.in. sprzedaż posiadanych środków trwałych i wyposażenia.

Sprzedaż samochodu ciężarowego w grudniu jednemu ze wspólników skutkować będzie obowiązkiem jej opodatkowania 23% stawką VAT oraz złożeniem deklaracji VAT, za grudzień 2012 r. Sam fakt złożenia deklaracji VAT z tego tytułu nie będzie jednoznaczny ze wznowieniem działalności tylko spełnieniem obowiązku wynikającego z art. 99 ust. 7b pkt 5 ustawy o VAT.

Rozwiązanie spółki cywilnej z końcem grudnia 2012 r. i nie sprzedanie do tego czasu posiadanych przez spółkę środków trwałych - w tym przedmiotowego samochodu ciężarowego, skutkować będzie obowiązkiem ujęcia ich w remanencie likwidacyjnym, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, w celu ustalenia wartości i kwoty podatku należnego od posiadanych na ten dzień zapasów. Należało będzie ująć w nim towary handlo­we, środki trwałe, wyposażenie przy nabyciu, których spółce przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Nie ma przy tym znaczenia, czy środki trwałe zostały zamortyzo­wane, czy też nie.


§ Podstawa prawna:
  • art. 14, art. 91 ust. 1 i 2, art. 99 ust. 7a i 7b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.);
  • art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz