czwartek, 29 marca 2012

Dotacje rządowe - prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Jak należy księgować dotacje otrzymane na zakup środków trwałych

Dotacje rządowe stanowią specyficzną formę przychodów wymagających szczególnego ujęcia i prezentacji w sprawozdaniu finansowym. W ramach dotacji można wyróżnić dotacje mające na celu sfinansowanie aktywów trwałych, jak również dotyczące przychodów.

W zależności od tych przepisów powinieneś otrzymane przychody z tytułu dotacji ewidencjonować jedną z dwóch metod:
1)metodą kapitałową - środki pieniężne otrzymane z dotacji zalicza się na zwiększenie kapitału (funduszu) własnego jednostki;
2)metodą przychodów - potrzymane środki pieniężne stanowiące dotację zalicza się do przychodów w poszczególnych okresach, zapewniając ich współmierność z kosztami, na pokrycie których otrzymano dotację.

Definicja
Przez dotacje rządowe, zgodnie z definicją zawartą w MSR 20, należy rozumieć pomoc rządową polegającą na przekazaniu jednostce środków zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych w zamian za spełnienie przez nią, w przyszłości lub przeszłości, pewnych warunków związanych z jej działalnością gospodarczą. W myśl standardu, niezależnie od tego, czy dotacja przyjęła formę redukcji zobowiązań, przykładowo w postaci umorzenia udzielonej pożyczki, czy też stanowiła wypłatę środków pieniężnych, stosujesz ten sam sposób ujęcia.

Ujęcie dotacji rządowych

Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (MSR 20) dopuszczają dwie metody ujęcia i prezentacji dotacji do aktywów:
  1. w formie przychodu przyszłych okresów systematycznie ujmowanego jako przychód przez cały okres sprawowania kontroli nad danym składnikiem aktywów,
  2. odejmując kwotę dotacji w chwili ustalania wartości bilansowej danego składnika aktywów.
Dotację ujmuje się jak przychód przez cały okres sprawowania kontroli nad danym składnikiem aktywów, pomniejszając kwoty amortyzacji. Pierwsza metoda rozdziela składnik aktywów i przychody przyszłych okresów, wykazując dotację jako przychód przy pełnej amortyzacji, natomiast druga metoda podaje tylko amortyzację pomniejszoną o kwotę, którą w pierwszym przypadku ujęto by w dotacji. Wpływ netto obu tych metod na wynik finansowy jest identyczny.
Pamiętaj jednak, ze dotacji zgodnie z MSR 20 nie ujmiesz w księgach rachunkowych do momentu, w którym masz wystarczająca pewność, że:
  • jednostka spełnia warunki związane z dotacja;
  • dotacja zostanie otrzymana.
Fakt, że otrzymałeś dotacje nie jest wystarczającym dowodem, ze związane z nią warunki zostały spełnione.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz